keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Maanantain ja keskiviikon agilityt!

Maanantaina 9.3 meillä olikin ohjattu agi. Rata oli ilmeisesti 1lk:n rata, muutamaa kommervenkkiä lukuunottamatta. Radan pohjapiirros oli seuraavanlainen;



Ja vaikka koska meille erikoisherkkuna tarjottiin tällainen helppo luukutusrata, keksittiin siihen muutama muuttuja vaikeuttamaan asioita. Rata piti ohjata "ilman käsiä", eli käyttää vain muita vartaloapuja ja ääntä kertomaan koiralle mihin mennään. Se olikin ihan uudenlainen haaste meille molemmille.
Heti 3 putkessa meille tuli ongelma, koska koira ei osannut minun vartaloavuilla hakea sinne, ja minun piti keilata koira sinne todella voimakkaasti. Myös kepeille haku oli hiukan hukassa ja koiralla tuntui olevan vähän turhan hoppu edessä häämöttävään putkeen, koska ei muutamaan kertaan meinannut malttaa kepitellä loppuun asti. Älyttömän hieno puomin alastulo kontakti, jossa pyysin kouluttajan palkkariassarina koiran palkkaamaan, koska oli niin hieno, eikä juossut laput silmillä läpi, niinkun sillä on tupannut olemaan tapana treenien ensimmäisiä kontakteja tehdessä...
10 putkella lähti tosi mukavasti minun mukaan, eikä ampunut suoraan nenän edessä olevaan putken päähän, joskin mulla oli ihan älyttömän voimakas vartaloapu ja juoksin todella voimakkaasti "putken ohi", joten koira siitä hiukan hämääntyi ja meinasi juosta minun kanssa putken ohitse. Tässä välissä minä juoksin liian hiljaa, enkä kerennyt valssaamaan esteelle nro 12 joten se levisi kuin jokisen eväät. Tätä taidettiinkin treenata sitten iso osa treenistä. Brandy ei myöskään valssin jälkeen osannut hakea kunnolla minun vasemmalle puolelle, joten palkattiin ihan siitäkin, että hakee pelkillä vartaloavuilla sinne vasemmalle ja käsi laskeutuu vasta kun palkkaan. Brandy ei myöskään osannut ilman minun käsiapua leijeröidä tuota 3&19 putkea hypätessään estettä nro 14. Tätä sitten yritettiin treenata etupalkan avulla, ei ihan saatu toimimaan halutulla tavalla.

Keskiviikkona 11.3 sama rata itsenäisesti harjoitellen. Annoin itselleni (ja koiralle) sen verran helpotusta, että tehtiin ihan normaalisti käsiä käyttäen. Putkeen hakeminen ei ollut käsiapujen kanssa mikään ongelma. este nro 4 levisi jonkun verran, sain vähän parannettua kun annoin jarrukäskyä siihen plus unohdin koiran putkeen ja se tuli selän taakse, joskin Brandy seivasi tämän tilanteen. Kepeille hakeminen oli tänään todella vaikeaa ja jos olin itse yhtään "liian kaukana/edellä" niin koira haki kakkosväliin. Kepitteli kyllä älyttömän hienosti joka kerta loppuun asti. Hyvät puomin kontaktit, palkkailin niistä. Sitten treenattiin tuota valssihässäkkää, muutamasti olin taas liian hidas ja täten auttamattomasti myöhässä. Otettiin teho treeniin ja alkoi loppuunsa sujua tosi kivasti. Plus harjoiteltiin tähän sitten vielä tiukkaa kääntymistä missä palkkasin vasempaan käteen. Haki heti vasemmalle paremmin, kun oli käsi mukana. Putken leijjeröinnissä ei ollut mitään ongelmaa, joten selkeesti tarvitsee leijeröinteihin käsiavun. Leijeröin myös esteen nro 5/20, koska olin auttamattomasti taas hölkkälenkillä, josta syystä myöhässä ja sen jälkeen paniikkihuusin koiraa luvattoman etäältä pussiin. Sinnehän se tottelevaisesti sujahti. Joskin se ei sitten pelastanut ollenkaan rengastilannetta, kun itse olin niin kaukana. Rengas ei muutenkaan ole vahva este vielä, jonka lisäksi oli todella haastavassa kulmassa. Tätä piti vähän harjoitella, että ylipäätänsä pääsee renkaasta puhtaasti läpi. Muutenkin nuo vaikeammat kulmat pitää renkaan kanssa ottaa treeniin, sillä... noh onneksi meidän seuralla on hajoava rengas.. Loppupätkä oli vähän sellaista tuuri/kalastelu ohajusta. Hyvin Brandy kuitenkin haki putken oikeaan päähän, kun annoin voimakkaan kääntävän vartaloavun. Loput kaksi estettä olisi varmaan pitänyt miettiä vähän viisaammin, koska ohaustekniikoita siihen tuli varmaan neljää erilaista....

Keskiviikon omatoimitreenistä videota


Myös Jussi oli keskiviikon treeneissä mukana, mutta Jussia kiinnosti enempi hallin hajut kuin hötsääminen. Kyllähän se mukana tuli, mutta ei sitä kyllä ihan älyttömästi kiinnostanut :P Kepit se osaa hienosti itsenäisesti kun olen sen oikealla puolella, mutta jos olen vasemmalla puolella, niin se tarvii "käsivispausta" tuekseen. Kontakteista ei harjaherralla ollut mitään muistikuvaa, kunnes ruvettiin hiukan miettimään, että pitiköhän siihen kuitenkin pysähtyä ;) Treenattiin myös paljon pussia, joka on Jussin inhokki. Lopulta pussi alkoi sujua todella hyvin ja sen pystyi itsenäisesti sinne lähettämään sitä suorittamaan. Hieno Kebab!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti